Ahad, 13 Julai 2008

Puisi - MUSIM MEMBENIH IMAN MUSLIM MEMBUAH AMAL


i
Hari demi hari berganti, kunanti dalam
sabar, bergetar debar. Agak lewat terasa
gawat, batini leka dan lena dalam pesona
pentas panas anganan 'syurga dunia' semata
-lara berjela. Kilasan gerak dan biasan
tindakku mudah linglung kesasar dari
haluan kiblat hayat yang lurus menjurus
hak mutlak. Maafkan aku Tuhan. Maafkan
aku, Tuhan. Maafkan, aku, Tuhan! Kesal
telah menimbun. Insaf telah merimbun.

ii
Hari demi hari aku bermandian harap di
sungai Rejab membersih diri, menyuci
rohani dalam takjub dan taksub tasauf.
Kubenam segala noda, sekian dosa ke dasar
pusar gusar masa. Segenap taubat berselirat
mampat membenteng tebing nurani
-pada aliran perirasa, kuwarasi getar hela nafas
-pada arusan perilaku, kubatasi genta hawa nafsu!

iii
Hari demi hari kupasak ibadat
kutegak munajat di daerah Syaaban
-aku menatap senang, moga angan
di nilakandi bakal terang
-aku meratap kenang, moga ingin
di mukahari kekal tenang!
Kuperteguhkan taqwa dalam iman
menyubur kebun amal.
Kuperteguhkan atma-Mu dalam jiwa
menumbuh pohon akmal.

iv
Ramadhan al-Mubarak daerah aman
musim membenih iman, muslim membuah
amal. serasa kita kian erat dekat merapat
meski sebelumnya aku begitu jauh
dan menjauh, menjarak sauh janji azali!

- Mingguan Malaysia, 8 Ogos 1993

Tiada ulasan: