Selasa, 7 Februari 2012

FILEM YANG MENDIDIK ~ "HAFALAN SOLAT DELISA"

Sudah agak lama saya tidak menonton filem. Baru-baru ini, anak dara ketiga saya mengesyorkan saya menonton cerita yang bertemakan keIslaman, judulnya 'Hafalan Solat Delisa'. Katanya, "Sedih cerita tu, abah.."

Melihat pada judulnya saja, sudah menarik 'mood' saya untuk mengetahui apa yang sebenarnya dikisahkan dalam filem Indonesia itu..

Berikut adalah sinopsis ceritanya..
"Delisa, anak bongsu dalam keluarga Abi Usman, tinggal di Lhok Nga, Aceh bersama ibu dan tiga orang kakaknya iaitu Fatimah, Aisyah dan Zahra.
Pada 26 Disember 2004, sewaktu Delisa sedang menghadapi ujian praktikal hafalan solat, berlakulah tragedi tsunami yang telah mengorbankan ratusan ribu nyawa di rantau Asia Tenggara dan Asia Selatan.
Nasib Delisa agak baik berbanding ahli keluarganya yang lain, apabila telah diselamatkan oleh tentera asing bernama Smith. Cuma, kakinya yang teruk mengakibatkannya terpaksa dipotong. Di hospital, dia dirawat oleh jururawat Sophie. Perhatian yang diberikan oleh Smith dan Sophie, serta gurunya Ustaz Abdul Rahman, seakan memberi semangat buat Delisa untuk meneruskan kehidupan.
Dalam mengharungi kesedihan kerana kehilangan ahli keluarga dan teman rapat, hatinya terubat jua setelah akhirnya ayahnya Abi Usman dapat menemuinya semula..Begitupun, kisah sedih terus bertali dan berjaya mendidik jiwa Delisa lebih tegar dan tabah, serta mengajarnya memahami apa itu 'ikhlas', serta mengerjakan sesuatu itu tanpa mengharapkan balasan.."

Menonton cerita itu dengan penuh penghayatan, mampu mencakar dan mencalar perasaan.. Jiwa lelaki saya tergugah, dan terasa kesedihan meruntun.. Kisah yang menyentuh rasa, melibatkan kehilangan insan tersayang.. Anak kecil seusia itu, belajar erti kesusahan dan penderitaan, namun dididik dengan rasa tanggungjawab terhadap Pencipta, kewajipan mengerjakan solat.

Sesuatu yang berkesan menyentuh nurani, adalah dialog itu~ "Delisa sayang Ummi kerana Allah"..

Bagi yang belum menontonnya, tontonlah, dan ambil pengajaran daripadanya..




2 ulasan:

ryann berkata...

dah agak cerita ni best, bang. tapi belum sempat tengok lagi.

amal berkata...

dik ryann,

jalan cerita memang best..
tp rasanya 'boleh diperbaiki lagi' babak tertentu dlm cerita tu supaya lebih nampak 'real'..

kalau tak tgok di astro first, dik ryann tgok di youtube je..
:D